Här kommer information kring vad som gäller i samband
med vistelse i våra hallar, träning, match, resor mm med hänsyn till Covid-19.
Föreningen följer de allmänna råd och riktlinjer från
Folkhälsomyndigheten, Svenska innebandyförbundet och Riksidrottsförbundet
Folkhälsomyndighetens har förtydligat att de idrotter som
inte har möjlighet att bedriva verksamheten utomhus (exempelvis innebandy) nu
kan planera för en ansvarsfull uppstart av verksamheten inomhus.
Riskbedömning görs av ledarna för att minimera riskerna för
smittspridning
Idrotts- och träningsaktiviteter kan genomföras, men
ansvarig ledare måste anpassa aktiviteterna för att minimera riskerna för
smittspridning.
Övergripande riskbedömningsaktivitet kring Skjulstahallen
och allmänt föreningen gjordes fredag 21 augusti och den resulterade i en hel
del åtgärder, se nedan.
Match utan publik, närkontakt och resor
- Från 14 juni tillåts träningsmatcher, matcher
och cuper i alla åldrar utan publik.
- Sedan 14 juni är det också tillåtet med
närkontakt mellan idrottsutövare.
- Det är tillåtet med nödvändiga resor i samband
med idrott på elitnivå.
Våra hallar
- Max 50 personer får vistas i hallen
- Närvaro i hallen så kort tid som möjligt, ledare/spelare
kommer till hallen så nära starttiden som möjligt och lämnar så fort som
möjligt efter avslutad träning
- Det är viktigt att kontinuerligt tänka på att
undvika trängsel och hålla avstånd
- Det är tillåtet med publik i samband med ordinarie
träning. Dock under förutsättning att det maximalt är 50 personer i lokalen.
I samband med ordinarie
träningar under veckan kan det bli många som tränar samtidigt. Det finns en
risk för att antalet spelare och ledare är nära eller blir 50 personer i hallen
samtidigt. I dessa fall så finns det inte något utrymme för publik alls och vi
ber vänligen men bestämt att de lämnar hallen.
Det är vårt gemensamma ansvar
att efterleva detta
- Ingen publik i samband med träningsmatcher,
matcher eller cuper
- Matchschemat kommer att ses över för att bilda
ett gap mellan varje match för att minimera antalet personer i hallen samtidigt
och ge möjlighet att lämna och komma till hallen utan trängsel
- I Skjulstahallen kommer dubbeldörren in till
hallen att öppnas helt så att det blir en stor entré in till hallen
- I Skjulstahallen markeras 2 flöden upp vid
entrén till lokalen och entrén till hallen, ett ”in”-flöde och ett ”ut”-flöde,
vänligen respektera dessa, håll avstånd och undvik trängsel
- Föreningen kommer att se till att det finns
möjlighet att torka av utrustning som används av flera efter varje persons
användning (placeras mellan A1 och A2, vid pelaren i mitten)
- Handsprit kommer att finnas i Skjulstahallen och
tvål i toalettutrymmen. En station med handsprit skapas i entrén
- Vi uppmanar till god handhygien
- För övriga hallar förs dialog med kommunen kring
handsprit och avdelning in/ut-passage då det är många olika föreningar samt kulturlivet
som nyttjar dessa hallar, inte huvudsakligen vi
- Det är viktigt
att kontinuerligt tänka på att undvika trängsel och hålla avstånd
Generella råd
- Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte
delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter
tillfrisknande.
- Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå
hem direkt.
- Ombyte ska i så lång utsträckning det är möjligt
göras hemma före och efter aktiviteter.
- Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande
som kan överföra saliv.
Summerat så kan vi genomföra träningar, matcher,
träningsmatcher och cuper under dessa förutsättningar (minskad trängsel, ingen
publik, riskbedömning/åtgärder, god handhygien, max 50 personer mm)
Övrigt
Vi vet att det idag pågår en intensiv dialog mellan
Idrottsrörelsen, andra intresseorganisationer, myndigheter och Regeringen och
vi tror att det inom kort tid kommer nya direktiv som är bättre anpassade till
vår verksamhet, men tills dess är det dessa direktiv som gäller och ska följas.
Tillsammans gör vi vårt yttersta och hjälps åt för att
minska risken för smittspridning.
Tack för alla era insatser.
Vid frågor eller funderingar, vänligen hör av er till mig
eller någon av styrelsens medlemmar.
Vänligen Styrelsen genom Lennart Kisswani
Ordförande
lennart.kisswani@tibk.nu
070 237 09 39